Vindrutetorkaren 100 år! / Isnix 30 år!
Mary Anderson uppfann vindrutetorkaren 1903.
Det ska vara en kvinna till en
så stor uppfinning! Då, 1903, hade man förstås samma problem med regn och snö på vindrutan som
idag. Då gällde det inte bilar i så hög omfattning. Nej, det handlade om
spårvagnar. Mary tyckte inte det verkade praktiskt att föraren av spårvagnen
måste stanna ganska ofta för att göra ren vindrutan från snö.
Inte heller verkade det särskilt säkert att sticka ut huvudet genom sidorutan
för att försöka se trafiken framför spårvagnen.
Ganska snart började hon skissa på en anordning som skulle hjälpa förarna att
hålla vindrutan ren. Hon fick patent på den 1903.
Men det blev ingen succé.
Hennes uppfinning glömdes bort.
Men bilindustrin i USA hade nu börjat ta fart och bara 12-13 år senare ökade behovet
av någon anordning som höll rutan ren.
Affärsmannen John R Oishei råkade ut för en olycka med en cyklist, på grund av
dålig sikt. Det fick honom att vilja göra något åt saken. Nu fanns det några
tillverkare av vindrutetorkare som liknade Mary Andersons uppfinning. John
valde ut en av dessa som möjlig lösning på problemet. Det blev starten för
Tri-Continental Corporation. Vi känner det idag som TRICO. Det företaget
grundades 1917, och kan väl därmed anses som den händelse som startade
utvecklingen av dagens moderna vindrutetorkare.
Utvecklingen går vidare! 1986 såg Ingemar Friare, som då körde lastmaskin på en
timmerterminal i Orsa, att det var stora bekymmer med is och snö på
timmerbilarnas torkarblad. Han startade då utveckling av vad vi idag känner som
ISNIX torkarvärmare.
I januari 1987 fick jag, Isnixjanne, höra talas om dem och började snabbt att
sälja dem till slutkund, Vägverket och inte minst lastbilshandeln.
Därmed är
det faktiskt 30 år jämnt sedan Isnix genombrott på marknaden. 1989 köpte
jag alla rättigheter och maskiner för att tillverka Isnix. Materialet i själva
värmemanteln var på den tiden koppar, vilket upplevdes som tungt. Men Isnix
löste ett problem så marknaden fortsatte att svälla.
1997 utvecklade jag en metod att tillverka Isnix i aluminium. Vikten på
torkarbladet minskade därmed till 1/3 av den ursprungliga vikten, och förmågan
att överföra värme är faktiskt bättre med aluminium. När Isnix utvecklades, i mitten på 1980-talet,
hade nästan alla lastbilar samma torkarblad. Idag är det inte så. Nya typer av
spolarmunstycken till exempel har gjort torkarbladen mer effektiva. Det
anpassar vi förstås Isnix till. Vilken blir nästa stora innovation inom
området?